Wednesday, June 8, 2011

Sedarkah diri ini???

Kekadang kita x perasan....
Yang kita nie terlampau....
Mengambil hal orang lain....
Dan erti kata yang kasar....
PENYIBUK.....

Memang x salah kalau kita nak menyibuk...
Tapi kadang2 menyibuk tue pun...
Ada batasnya....
X semua kita bole masuk campur...

Lagi2 kalau ianya adalah peribadi kepada seseorang....
Kadang2 x tahu la...
Best sangat kew ambil tahu orang lain punye hal...
Kalau setakat amik tahu x apew...
X kesah...
Tapi perlu ke nak masuk campur...?
Perlu kew nak sesuka hati jew judge seseorang....
Betul atau tidak???
Baik atau jahat???

Jangan lah asyik fikir diri itu betul...
Kadang2 kita nie kene juga tengok....
DIRI KITA INI SENDIRI....
Betul atau salah??

Kalau kita lihat orang lain....
Buat sesuatu yang kita kata ianya salah....
Dan pada masa yang sama....
Diri tue pun buat perkara yang sama....
Layakkah kew kita nak Berkata2???
Aku rasa tidak....
Walaupun kita kata ianya teguran...
Sebelum kita menegur...
Apa kata baiki diri itu sendiri....
Sebenarnya itu adalah lebih baik....

Daripada kita anggap kita sudah berubah....
Sedangkan tidak la sangat...
Daripada kita berlagak alim dan baik sangat....
Rasenya lebih baik muhasabah diri tue dulu....
Sebelum berkata sesuatu...
Yang kurang enak tentang seseorang...
Dibelakang orang itu....

Kalau lah rase diri tue sangat betul...
Kenapa tidak....
Berdiri dihadapan orang yang dikata itu..
Dan katakan KAU SALAH...
Itu adalah lebih baik....
daripada cakap belakang....
Dan orang tu tahu daripada orang lain...
Sebenarnya itu lagi menyakitkan.....

Jangan la ingat...
Diri tue bersih dari segala dosa...
Sebab rasenya menjaga tepi kain orang tu...
Lebih banyak mendatangkan fitnah...
Sebab ambil tahu tanpa tahu ape2...
dan buat cerita sendiri.....
Itu la dosa yang paling besar sebenarnya....
Dosa fitnah namanya.....


Bila orang diam...
Makin menjadi2.....
Kononya orang tue berubah......
Sedangkan....
Kita sendiri yang berubah...
Dan kata pada orang lain...
Orang tue yang berubah....
Tidakkah kalau kita buat macam tue...
Kita layak dipanggil CELAKA???
Yea..memang layak sangat....


Sampi kan semua orang kita x suke...
Semua orang kita kata salah..
Menjengkelkan....
Kita buat macam diri kita nie sangat betul...
Sampai kita rase kita yang terbaik...
Kita la yang terhebat....
Sampai rase kita boleh hidup...
Dan berdiri dengan sendiri.....
Sedangkan x sedar kita sebenarnya seperti...
Katak dibawah tempurung......
Dan kepala otak kita sendiri dah macam....
Kepala otak katak tue....
Berlagak nak mampus...
Rasa diri tue hebat....
Rasa yang semua orang salah...
Dan kita sentiasa ingin yang terbaik...
Sedangkan kita sendri bukan la yang terbaik....


Teruskan lah perangai yang macam tue.....
Teruskan.....
Sampai satu hari nnt kita sedar...
Kita tidak betul seratus peratus....
Time tue...
Sedar pun x guna...
Bila hilang kawan disisi...
Yang sorang pun x nak amik tahu tentang kita....
Time tue agaknya baru kita nak sedar....

Kita ini hidup bermasyarakat...
Bermasyarakat maksudnya...
Hidup bersama....
Berdiri bukan saja pada kaki sendiri...
Tapi atas bantuan orang lain juga...
Itu namanya saling menjaga...
Bukannya saling menyibuk....

Sedar2 kan la diri tue...
Setiap yang kita buat...
Kita akan dapat balasan pada satu hari nnt....

Sama2 la kita berubah....

~NOTA KAKI~
Mungkin aku sendiri salah...
Mungkin aku sendiri berubah...
Tapi ingat la sebab apa aku berubah....
Itu yang selalu aku ingat kan...
Pada kawan2 yang cube mengatakan aku berubah...


7 kata2:

HaQiTa said...

amboi..
mcm marah sangat je..
relex..
bsubsicub4 (*_^)
phm x??kehkehkeh
if berubah utk jd lebih baik, go on :)

Raja muhd amirulzain said...

bsubsicub4???
apa tue siot???

haha..marah tue ntak la sangat...cume nak orang bukak mata orang....

sedar diri sebelum nak mengata orang lain.....
Pandai2 la kawal diri tue sebelum nak mencari pasal....=)hehe

lovelove said...

=)

Raja muhd amirulzain said...

nape senyum wak??=)

Azwa Azee said...

Raja!!!!!!!!!!!!!!!!!!

hahahha...ko dh berubah???
kita perlukan perubahan actually..either org lain dapat terima atau x perubahan tersebut...ak penyibuk x???hahhahah

Raja muhd amirulzain said...

hoce....bukan aku berubah..tp oranglain yang berubah tp buat mcm aku yg berubah sebenarnya..bush!!!

HaQiTa said...

lmbt lak reply..haha~
ala...sebut je huruf2 ni~
b.s.u.b.s.i.c.u.b.4
kalo ko teror~~kui3~