Friday, February 10, 2012

Baitulmal + Daftar Mengundi = Derma Darah???

Dua tiga hari yang lepas....
Aku kuar dengan kawan aku fadil....
Atas bnyak urusan nak minta bantuan...
Daripada Baitulmal.....
Memang kitorang kuar sbb nk pergi sini jew...
Tapi bila sampai waktu banyak tempat...
Yang kitorang pergi aritue....
Baitulmal,pejabat pos,bank islam,maybank
Akhir sekali pusat darah negara....

~BAITULMAL~




Actually aku dengan Fadil pergi baitulmal..
Sebab kitorang nak minta...
Bantuan biasiswa IPT dari baitulmal...
Aku baru tahu bila Ikin dan kawan diye Aimi...
Try mintak bantuan nie...
Dan kawan aku aimi dapat Rm4000..
Terkejut beruk jugak la aku...
Gila la 4000...
Dan lagi aku sakit hati jugak la...
Benda nie bole mintak setiap tahun....
Selagi kita belajar di universiti....
Korang bayangkan....
Selama nie dah 4 tahun aku belajar...
Dah nak masuk tahun ke5 aku belajar kat UiTM ni....
Baru sekarang aku tahu...
Sumpah rugi kalau aku mmg layak dapat.....

Bantuan nie sebenarya lihat jugak syrat2...
Bukan semua mohon dapat....
YANG PENTING KAU ANAK KL...
ANAK JATI KUALA LUMPUR la kiranya...
Akak kat kaunter nie cakap...
Selalunya mereka akan tengok kelayakan...
Berdasarkan Gaji mak bapak..
Dan tangungan yang masih belajar....
Dan kalau dapatpun x mungkin la dapat sama...
Macam kawan aku dapat...
Mungkin sama dan mungkin lagi rendah....

So x rugi sape2 kawan aku yang baca...
Dan menetap di KL,....
Try la mintak....
X rugi pun....
Sape2 nak tahu tentang bantuan nie....
Sila2 lah ea...g search katuncle google tue....


~PEJABAT POS~
Okey lepas setel ambil borang bantuan baitumal...
Aku ngn fadil pergi ke pejabat pos lak....
Nak teman Fadil g bayar bil letrik....

Time pergi pejabat pos tue...
Fadil cakap pergi lah daftar mngundi sekali..
So aku pun pergi la daftar mengundi....
Haha....
Dah nak masuk umur 23 tahun baru nak daftar mengundi...
Ntah sempat kew x nie mengundi...
Untuk pilihanraya akan datang....

So kawan2 yang lain...
Sudahkan anda mendaftar sebagai pemilih??
Hehe....

Aku bukan apa...
Bukan malas nak daftar mengundi nie...
Sebelum nie....
Keadaan MYKAD aku yang hancur teruk...
Sampai nak buat apa2 urusan pun...
X dapat nak dibuat...
Lepas tue kira setahun yang lepas...
Sebelum aku habis belajar kat segamat....
Aku buat mykad baru....

Maka aku jadik rakyat malaysia balik...haha
Masuk belajar kat melaka...
Dengan urusan yang sangat banyak...
Dan x dew masa nk g pejabat pos dok g daftar ngundi...
Setiap kali jumpa jew tempat nak daftar...
Mesti nak cepat la...
X bawak dompet la...
(so mykad pun x bwak la)
Dan macam2 lagi la alasan...
Yang aku bole bagi sebab x daftar...
Haha....
Akhirnya aku daftar jugak.....
Kini aku seorang Rakyat Malaysia...
Yang bertangungjawab...cewah...

Jadi sesapa yang daftar lagi pergilah daftar k...
Sebelum terlewat...
(Aku pun mungkin dah lewat kowt...)
Harap2 x ada pilihanraya dalam masa terdekat ni...


~DERMA DARAH~
Okey2!!
Ini sebenarnya yang aku nak story mory ngn korang...
Atas tadi mukadimah jew....Hehe
Lepas selesai semua urusan...
Faddil nie ajak la aku g derma darah....
Derma darah??haha....
Tetiba jew hari tue nak g derma darah....

Sebenarnya banyak kali dah aku derma darah...
Pertama kali aku derma darah....
Time SEKOLAH dulu...
Time tue niat nak ponteng kelas ngn kawan2 aku...
Dengan alasan nak derma darah...
Sekali betul2 g derma darah...
Tapi x semua geng aku derma...
Sebab ada yang kurang berat la...
Makan ubat la...
Macam2 la lagi....

Jadi kami pun pergilah ke PUSAT DRACULA NEGARA....
eh silap...
Pergi ke PUSAT DARAH NEGARA...
Untuk menyerahkan darah kami...




Inilah rupa bangunan yang meragut banyak darah...
haha...
Bangunan nie kalau yang mana orang KL...
Bangunan nie disebelah...
Bangunan BALAI SENI NEGARA...

OKEY...Ini lah rupa aku ketika menderma....

Sayang x dapattangkap gambar...
Time dia cucuk jarum besar tue ke tangan aku...
Sebab nnt kacau diye time nak cucuk..
So dapat tangkap dekat macm nie jew..
Pedulikan perut buncit aku k...
Nurse tue patut cucuk perut aku jew...
Ley aku derma lemak aku sekali...haha


By the way...
Sebenarnya peralatan yang ada...
Di Pusat Darah Negara nie....
Lebih lengkap...
Dan sedikit canggih la...
Jika dibandingkan dengan...
Kempen derma darah yang dorng buat merata2...
Yelah kan...
Kata kempen..
Kesana kesini minta darah..
Mesti perlatan ala kadar jew kan...
Kat pusat derma darah nie alatan diye semua..
Tersusun...
Okeylah...
Memuaskan....
Okey ini Faddil...
Kawan baik aku...
Kepada yang belum pernah tahu...
Lagipun rasenya sebelum ni...
Namanya saja yang keluar kat blog aku...
Gambar diye x dew lagi...
So ini lah faddil...
KAwan dar form1 sampai la skng....
Dah masuk 11 tahun dah..
Aku berkawan dengannya...

Setiap kali cuti....
Balik KL...
Diye nie la yang dok lepak ngn aku....
Lepak minum dan mcm2 lagi....
Dia lambat seket dari aku derma darah...
Sebab bila doktor jawab dah makan belum pagi ni...
Diye jawab belum....
X pasal2 kene makan dulu....
Itupun PDR jugak provide....
Dorang bagi diye makan nasi lagi...
Bagus kan....

bagus jugak dia lambat sedikit...
Sebab dia dapat tangkap gambar aku...
Aku dapat tangkap gambar dia...
Kalau x mmg x da la gambar aku derma darah...
Selama aku derma darah nie pun...
Selalunya aku derma sorang....
Jadi x dew kawan nak tangkap gambar aku....

Okey ini muka lepas derma darah...
Lepak kat kafeteria PDR...
Dorang bagi kitorang...
LEPAT,ROTI dan AIR MILO ATAU NESCAFE...

Bila fikir balik...
Aku ingatkan x ramai yang derma darah....
Tapi rupanya,,,
Ramai okey....
Aku siap kene amik giliran...
Kat angka giliran aku...
Aku orang yang ke148 orang kowt...
Satu hari agak2 ada la 180 hingga 200 orang...
Agaknya yang derma darah...
Bagus jugaklah RAKYAT MALAYSIA nie...

~NOTA KAKI~
Lepas pergi mintak bantuan baitulmal....
Aku tunaikan kewajipan aku sebagai rakyat Malaysia.....
Aku derma darah untuk Rakyat Malaysia..
Harap2 dapat la aku bantuan baitulmal nie....
HArap2 berkat apa yang aku buat hari tu....
Hehe....

P/S : Tetibe teringat pesanan dari SAMI VELLU..
"Marilah kita beramai2 menderma dara"
(Padahal nak sebut "darah")

1 kata2:

Wahidatul Akmar Kamal said...

Yang menetap di KL? sy lahir di KL. menetap lama di selangor. So nak mohon mana bntuan nak smbg stdy? zakat slangor or baitul mal?