Monday, October 25, 2010

Sejarah Penduduk asal Segamat...

Pada zaman dahulu kala....
Dekat segamat nie.....
Sebelum kedatangan manusia...
Di bumi segar amat ini...
Terdapat 2 kaum yang menduduki segamat...
Mereka adalah kaum Lat dan kaum Muk...

Mereka sentiasa bergadoh sesama mereka...
Mereka berbunuh sesama mereka...
Selama beratus tahun...
Mereka hidup bermusuh dan saling membunuh....
Sehingga kan pemimpin mereka bertukar2 ke pemimpin baru...
Mereka tetap dengan permusuhan mereka...
Mereka sentiasa ingin bergaduh dan terus bergaduh...

Didalam fikiran mereka...
Mereka mesti la...
Bermati matian mempertahankan tabah air mereka...
Daru dahulu merka sentiasa...
Merebut tanah segamat ini........

Masing2 keras kepala..
Mengatakan segamat ini adalah tanah air mereka...
Sehingga la suatu hari...

Apabila kedua2 pemimpin kaum Lat dan kaum Muk...
Bertembung....
Mereka bergaduh dan berlawan sesama mereka...
Dar pagi hingga la ke malam..
Dari sehari ke seminggu..
dari seminggu ke bulan..
Dari bulan ke tahun...
Ramai yang terkorban....
Sehingga hanya tinggal suku sahaja dr setiap kaum...
Akhirnya kedua2 pemimpin mereka...
Saling berlawan dan terbunuh....
Akhirnya tamat la perang selama beratus tahun itu...

Kedua2 angkatan kaum nie... berundur...
Dan mereka memilih pemimpin baru dr setiap kaum merka....
Sungguh bertuah...
Mereka akhirnya memilih kedua2 pemimpin...
Yang pandai memikirkan masa hadapan kaum mereka...
Lalu mereka bersetuju untuk melakukan perjanjian damai antara mereka....

Didalam perjanjian damai itu....
Mereka bersetuju segamat akan dibahagi kepada dua...
Dimana...
Segamat utara(kini di kilometer 12)...
Diberi kepada kaum Lat...

Sementara segamat selatan(Kini Bandar Segamat)....
Diberi kepada kaum Muk...

Akhirnya perang beratus tahun ini tamat...
Kini mereka tidak lagi berlawan sesama mereka...
Mereka kini berusaha keras melawan kaum manusia....
Yang mula menduduki segamat....
Sejurus selepas perjnjian damai dimeterai....

Kini mereka lebih dikenali sebagai LALAT dan NYAMUK...

~NOTA KAKI~
HAhahaaha...
Sekarang baru aku tahu kenpa time aku dok dlm uitm kenapa bnyak lalat...
Skang duk kat bndar banyak giler nyamuk.....
GAga...
Sajew buat cerita...
Bosan.....
Maaf yea sape yang bace entry panjang lebar nie...
Motif??
Aku sajew nak ckp yang aku dok tensen....
Ngn nyamuk yang banyak dirumah aku nie...
Depan belakang aku pasang ubat nyamuk....
Bila pikir dulu kat dalam uitm lalat yang bnyak..
sini nyamuk lak yang bnyak....
Geram!! tensen ngn nyamuk....
Tue yang lahir cerita sejarah ciptaan aku...
Haha...

8 kata2:

hustmiera said...

ahahahahah...lawak dow...
aq ingt real cite epik tadi....hampeh je...

RaJE mUhD aMiRuL ZaIn.. said...

haha..mesti ko bersungguh2 kan baca....gaga...
sumpah dowh aku rase mcm nak letak jew ubat nyamuk kat setiap penjuru rumah aku.....

aliahus said...

bengong...ye2 aku bace..jap lg cite nyamuk n lalat...hahaha...sengal..=D

RaJE mUhD aMiRuL ZaIn.. said...

haha..jarang tau org menjadikan ceria nyamuk dan lalat nie sebagai cerita rakyat...aku antranya....x bek ckp aku bengong....haha....saje wat panjang bg org bersungguh2 bace......kui2/...

HaQiTa said...

mcm syaitoonnn!bersungguh2 aq bace..lain rupe nye!haish

yanz orked said...

btol2 xde keje nih... adoyai... hoo

RaJE mUhD aMiRuL ZaIn.. said...

tiq= haha aku syaiton..ko tue raksasa....gaga..ala saje nk buat bosan ot..nie study ent ntah pe cerita plak aku buat kang..hahha

yan=tu la pasal..nie adew kan keje la...padahal study rm time tue..kui2....=p

hustmiera said...

ha...jgnkan rumah ko...
kolej n pon...nsb tgl 3~4 hari je lagi...hahhahahaa