Friday, November 19, 2010

Cinta Sesama Rakan Karib.....


Okey...
Hari nie aku nak berkata tentang...
Cinta Rakan Karib....

Aku terbaca lar majalah maskulin td...
(TERBACA KER?? hehe)

Ada satu artikel tentang 8 tips
Hindar Bercinta dengan rakan karib....
Aku baca2 macam tertarik ngn tajuk tue...
Ok..
Dalam majalah maskulin nie...
Dia bagitau dulu 8 tips elak cinta rakan karib...

1) Buat surat perjanjian Persahabatan..
~Buat janji jangan ada cinta antara kamu dan dia~

2) Hindari memberi perhatian lebih...
~Jangan terlalu mementingkan kawan karib anda~

3) Elak konflik berlawanan jenis
~Benci boleh menjadik cinta...
Elakkan dr bergaduh kerana akan ada timbul perasaan cinta...
Salah sorang dr kamu..

4) Laungkan moto persahabatan...
~Contoh "we are BESFRIEND FOERVER"...
Untuk mengingat diri kita sendiri dan rakan karib kita...
Bahawa kita x boley lebih dr kawan...

5) Cerita mengenai pasanganmu..
~cerita tentang pasangan masing2 bole elak timbul perasaan benci

6) Hindari perkataan romantis...
~elak Perkataan sayang darling dan perkataan yang seangkatan dengan itu..
Elak ayat yang ley wat kawan sendiri cair bila mendengar...

7) Kenalkan pada org lain...
Kenalkan pada kawan anda...
Supaya anda dapat beri diye yang terbaek..

8) Perbincangan
Bincang elok2 dan berkata...
bahawa anda ngn rakan anda itu x bole lebey dr kawan...

Hmm....
Dari apa yang aku baca....
Bole aku simpulkan.....
Sebenarnya dr 8 tips itu..
Dapat aku kenal pasti punca..
Wujudnya cinta antara rakan karib nie...

Adalah akibat kita terlampau...
Mengenali luar dan dalam kawan karib kita...
Kita berasa senang dgn kawan karib kita..
Semua msalah dan kegembiran dikongsi bersama...
Kita tahu baek buruk nya..
Kita tahu jenis apakah diya..

Senang cerita...
Sebab timbul rasa cinta kepada kawan karib kita..
adalah...
KITA SANGAT SELESA DALAM APA JUA...
YANG DILAKUKAN BERSAMA RAKAN KARIB...
Dari situe kita boleh timbul minat dan perasaan terhadap
seseorang yang digelar "RAKAN KARIB"


Komen dr aku sendiri la kan...
Kebanyakan tips tadi..
X boleh nak diguna pakai lah..
Tapi berguna gak..
Contoh aku bg kenapa semua tips diatas x semua berkesan...

Hmm ramai kawan aku bercinta asalnya dari rakan baik...
Contoh terbaik adalah kawan uitm aku sendiri...
"Shah dan Aina"
Dua2 kawan baek aku...
Ahli geng aku....
Geng 6 jahanam..
Bercinta mereka berdua kan..

Macam dalam tips tue..
Sama macam geng kami..
Pernah buat moto dan perjanjian antara kami....
"KITA DAH MACAM ADIK BERADIK,
JADI X BOLE ANTARA KITA YANG BERCINTA SESAMA KITA"
Aku ingt lagi dulu si amy ngn si biha dew sebut ttg nie...
Aku dengar dan iyakan...
Apa jadik??
Aina ngn shah..
Haha...
X jalan pon kan bnda tue....
Nak kata hindar perkataan romantis ngn beri perhatian pada mereka..
Takkan la kita nak buat mcm tue....
Of cos la kita kalau dah kawan baek,kita akan pentingkan dia...
Dia dew masalah of coz la kita nie peneman duka lara dia...
Kalau ikut tips diatas..
Mmg x berkawan baek la kita dan dia..

Aku rasa x penting...
Untuk kita hindar cinta si rakan karib...

Bagi aku yang penting...
Adalah macam mana kita hendak menolak...
Cinta si rakan karib kita tue..
Yea...
Sangat susah sebenarnya untuk kita...
Menolak rasa cinta yang diluah oleh rakan karib kita...
Kita akan jadi serba salah...
Kita akan jadik gelabah..
Lagi2 bila bnda tue kita langsung x jangka..

Kita kene bijak mengatur tindakan kita...
Kerana menolak tanpa mengusik hubungan persahabatan...
Adalah sangat susah....
Apa yang boleh dilakukan adalah...
"BERTERUS TERANG"

~NOTA KAKI~
Cinta itu x boleh ditolak...
Cinta itu pelbagai jenis...
Dan pelbagai cara dan saluran....
Untuk ianya datang..
Salah satu nya adalah melalui hubungan Rakan Baik..
Apa2 pon...
Kta sendiri yang tentukan apa yang kita hendak..
Kalau cinta antara rakan baik itu dtang dr kedua2 belah pihak...
X salah mencuba dn teruskan...
Mungkin lebih indah dr cinta yang dtg dr saluran lain...

2 kata2:

Anonymous said...

yup mmg xsalah kan nk bercinta sesama rakan karib.tp setahu aku la biase dngar org ckp, ia agak merbahaya, sbbnye bile bcinta ngn rakan n jodoh lak xpnjg, mmg agk susah plak nk diterima sbg rakan semula...huhu tu jela pndapat aku...;)

RaJE mUhD aMiRuL ZaIn.. said...

Anonymous = yea betol la tue...kita la kene pikir betol2 akibat nya...dan kene berani amek risiko ttg tue...

mcm kau ckp susah nak terima balik sebagai kawan...hmm itu terpulang pada individu...

contoh macam aku...dulu aku kawan baik ngn ex aku dan x lama kemudian kapel...
pastue bush!!clash...
tp aku ngn ex aku lpas clash...kitorang menjadi semakin rapat dan rapat dan dia skang merupakan seorang yang penting bg aku dan kawan baek aku yang paling utama...dan baru kami tahu kami lebih sesuai sebagai kawan baek...

yang penting niat...kene pandai lakukan keputusan dan bijak mengawal keadaan...=)
x salah mencuba...tp kalau mencuba...biarlah datang dr dua2 perasaan itu..sebab kalau x dah jadik lain..dah jadik bertepuk sebelah tangan..itu yang parah....

haha..aku dah membebel...=D